Dlaczego nie powinieneś wstawać wczas rano?

Sporo mówi się o tym, że jeśli chcesz odnieść sukces musisz wstawać wczas rano bo tak robią Ci, którzy sukces odnieśli. Jest też wiele inicjatyw w Internecie, które zachęcają do takiej aktywności. Czy oby na pewno jest to prawda?

A co gdybym Ci powiedział, że jesteś lub nie jesteś uwarunkowany genetycznie do tego aby wstawać rano? Tak naprawdę to zależy od Twojego chronotypu. Są ludzie, którzy bez problemu wstają rano ale są i tacy, którym to nie służy. Dowiedz się, czy powinieneś wstawać wczas rano i czy takie wczesne wstawanie nie szkodzi Twojemu zdrowiu?

Nie chodzi tylko o to co robisz ale kiedy to robisz.

Zrozumienie swojego chronotypu może pomóc zoptymalizować twoje życie.

Porozmawiajmy przez chwilę o rannych ptaszkach. Budzą się ze słońcem, ćwiczą jogę, chodzą na siłownie, czytają, zabierają dzieci do szkoły. Robią to wszystko zanim większość z nas dotknie przycisku drzemki po raz drugi. I często sobie myślimy: „Gdybyśmy tylko mogli być tacy jak oni i wstawać tak wcześnie”. BŁĄD! A oto dlaczego.

Pomysł, że wczesne budzenie jest najlepszym i jedynym modelem do tego aby mieć wspaniały dzień, być produktywny i wydajny to tylko mit. Ten zjazd energii o godzinie 14:00, którego codziennie doświadczasz to nie tylko brak kofeiny.

Prawda jest taka, że ​​wszyscy jesteśmy unikalni. A pora dnia, kiedy nasze poziomy energii są najwyższe, zależy w dużej mierze od naszych chronotypów. Chronotypy określają, czy jesteś wczesnym ptaszkiem, nocną sową czy czymś, co nazywa się popołudniowymi typami (dla Twojej informacji, w literaturze medycznej są znani jako „kolibry”). Wszystko sprowadza się do twoich genów i tego, jak określają one twoją skłonność do snu. Dłuższy gen PER3 prawdopodobnie oznacza, że ​​jesteś rannym ptaszkiem, który potrzebuje wcześniej iść spać aby czuć się dobrze. Ludzie z krótszym genem PER3 to tzw. nocne Marki i potrzebują mniej snu.

Dlaczego to ma znaczenie? Dlaczego nie powinieneś wstawać wczas rano?Twój unikalny chronotyp określa najlepszą porę dnia na podejmowanie ważnych dla Ciebie decyzji, pracy lub ćwiczeń. Jasne, możesz próbować działać wbrew temu co mówi Ci ciało i dopasować go do Twoich codziennych planów i tego co chcesz zrobić ale prawdopodobnie będzie to walka z wiatrakami, ponieważ trudno jest walczyć ze swoimi genami. Jeśli więc zaliczysz popołudniowy spadek energii lub włączysz drzemkę po raz trzeci, to jest to okay. Kluczem jest określenie, jaki jest twój chronotyp – a następnie optymalizacja życia i procedur wokół niego. Nie na odwrót!

4 rodzaje chronotypów

Jak więc określić swój chronotyp? Czy wczesne wstawanie rano jest dobre? Według eksperta od snu i autora książki „The Power of When”, dr Michael Breus, istnieją cztery różne typy chronotypów, które klasyfikuje się jako zwierzęta. Możesz być Delfinem, Lwem, Niedźwiedziem lub Wilkiem. Przeczytaj niżej, aby odkryć swój chronotyp i dopasuj swoje życie do niego.

DELFINY

Delfiny są nieliczne. Śpią z jedną półkulą mózgową czynną a drugą bierną. Są ciągle zaspani lub zmagają się z bezsennością. Są za to inteligentni. Mają jednak tendencję do niepokoju. Jeśli nie masz regularnego snu, rozmyślasz o porażkach dnia lub skłaniasz się ku perfekcjonizmowi, możesz być Delfinem. Jeśli tak, spróbuj planować swój czas pracy od rana do wczesnego popołudnia. Delfiny są podobne do Lwów. Powinni ćwiczyć rano. Dla delfina godzina na ćwiczenia powinna oscylować około 6:30.

LEW

Jeśli budzisz się gotowy do pracy o świcie, łatwo będzie Ci ćwiczyć, odpowiadać na e-maile lub zająć się pracą. Jesteś Lwem. Lwy stanowią około 15-20% populacji i są ogólnie nazywane osobowościami typu A. Dla Lwów ważne jest rozwiązywanie krytycznych zadań do południa. Te mniej znaczące zadania przesuwają na koniec dnia. Optymalny czas na ćwiczenia to wczesny ranek – 5:30.

NIEDŹWIEDŹ

Niedźwiedzie mają tendencję do budzenia się o zwykłej porze a w południe mają spadek formy. Brzmi znajomo? Jeśli tak, nie jesteś sam – większość osób zalicza się do tej kategorii. Te chronotypy są bardzo przyjazne. Ich harmonogram najlepiej pasuje do norm społecznych. Niedźwiedzie będą chciały ćwiczyć około 7:00 rano lub podczas przerwy na lunch około 12:30.

WILKI

Wilki działają w nocy. Są produktywne wtedy, gdy reszta świata śpi. Najwięcej energii mają od południa do 14:00, a następnie wieczorem. Te chronotypy wolą spędzać czas samotnie, skłaniają się ku introwersji i pracują w kreatywnych dziedzinach. Są niezwykle inteligentni i, co ciekawe, są bardzo lojalnymi przyjaciółmi. W przeciwieństwie do Lwów, nie tworzą list typu „to-do”. Jeśli jesteś wilkiem, planuj swoje spotkania wieczorem. Wczesne ćwiczenia najprawdopodobniej nie są dobrym pomysłem, ponieważ optymalny czas na ćwiczenia to 18:30.

Dlaczego nie powinieneś wstawać wczas rano?
źródło: Business Insider https://bit.ly/2Vdbr9A

Używaj naturalnego rytmu snu aby wyciągnąć z danego dnia maksimum.

Teraz, gdy masz (miejmy nadzieję) lepsze wyobrażenie o chronotypie, nadszedł czas, aby uporządkować swój dzień i harmonogram, by wykonywać najbardziej znaczącą pracę w odpowiednim czasie. Jeśli jesteś rannym ptaszkiem to super! Wczesne wstawanie jest dla Ciebie ale jeśli czujesz, że rano nie zejdziesz z łóżka to najwyraźniej nie jesteś Lwem i to też jest okay.

Kiedy zaczynasz planować swój dzień, zwracaj uwagę na poziom energii, skupienie i nastrój. To twoje ciało – musisz tylko go słuchać. Kluczem jest praca z naturalnymi rytmami, a nie przeciwko nim. Jeśli nie jesteś rannym ptaszkiem, to okay. Środek popołudnia lub późnej nocy może działać lepiej. Porozmawiaj ze swoim szefem lub współpracownikami aby dopracować swój harmonogram pracy. Gdy nauczysz się rozpoznawać własne odczucia i poprawisz swój harmonogram, zaczniesz optymalizować swój dzień – i tym samym zwiększać swoją produktywność i szczęście.

źródło: LifeVantage Blog

Zobacz także Fenomen Poranka

Photo by Gregory Pappas on Unsplash

Jeśli uważasz ten artykuł za ciekawy podziel się nim z przyjaciółmi: